dimarts, 2 de setembre de 2014

30 IDEES PER CRÈIXER A LA CUINA



D’aquí pocs dies faig anys, 30 concretament. Alguns pensareu que sóc molt jove i altres que m’estic fent gran, els meus pensaments van més amb els del segon grup. És evident que sóc jove, però no podem obviar que m’estic fent gran. És per això que passo per uns dies de reflexió interna una espècie d’ introspecció freudiana, que em té capficada. Miro enrere, valoro el present i faig jocs amb el futur, tot això sense deixar de viure al dia i de pensar en tots aquests projectes que m’ocupen. Un d’ells és aquest blog, que em dóna molta feina, però també moltes alegries. Que m’ha ajudat a créixer a la cuina i també al despatx. Tot un repte personal. És per això que aquí us deixo 30 coses que he après a la cuina, de ben segur alguns de vosaltres en coneixereu moltes, de tota manera espero que les gaudiu!


1.Penso llavors cuino. Abans de començar a fer una nova recepta assegura’t de tenir tot els ingredients que et calen si no vols sorpreses d’última hora.
2. La felicitat. No facis de la cuina una presó. Cuinar hauria de ser un motiu per ser més feliç. Si no ho aconsegueixes, canvia de “recepta”!
3. A la cuina no es llença res. Si t’ha sobrat verdura sempre pots fer una truita campestre, amb la pasta una excel·lent amanida i no t’oblidis que la carn i el peix poden tenir una segona vida en forma de croqueta. El congelador també és una bona opció i si no vols obrir més els fogons sempre pots fer un sopar degustació de sobres de la casa!
4. Triar és de savis.  Allò que no compris no ho menjaràs, en el bon i en el mal sentit. Acostuma’t a llegir les etiquetes dels productes, compra de manera raonable i no compulsiva, elabora una llista del que necessitaràs i deixa per el final els productes frescos (làctics, carn, peix, congelats...).
5. La nevera.  S’aconsella a 5ºC. Les lleixes inferiors són les mes fredes, per tant hi guardarem la fruita i la verdura; les següents estarien destinades als embotits, carns i fins i tot peixos; més amunt hi anirien els formatges i els iogurts. Les portes són per a les begudes i les conserves obertes. No oblidis que els ous  sempre han d’anar dins d’una ouera opaca i no es poden posar a la porta ja que cada vegada que obrim i tanquem, els anem movent i això fa que perdin propietats semblantment que amb la llum.
6. Walt Disney no és etern. No és recomanable guardar res al congelador durant més d’un any. Pots congelar els bàsics com: all i julivert, sofregit, brou o fins i tot sobres de menjar. S’aconsella a -18ºC.
7.  Ets la llet! És útil tenir sempre nata per cuinar. N’hi ha dues. Una que porta més del 33% de matèria grassa, habitualment aquesta s’utilitza per a les postres, per muntar-la cal que sigui  a 5ºC. La de menys del 33% de MG, és la que utilitzem per fer la carbonara. En el cas de la beixamel sempre queda més lligada amb llet sencera que desnatada.  Recorda que un iogurt natural  és un bàsic, és un postra, una base per fer una salsa, un ingredient per a fer pa de pessic, o fins i tot, pot ser útil per lligar una  crema de verdures.
8. Formatges. És aconsellable guardar-los a la nevera però no utilitzar paper film ni d’alumini, sinó més aviat un recipient o un drap, per evitar que es creï un microclima i evolucionin les espores. Com més gran és el tall millor es conservar, sempre tens la opció de ratllar-lo.
9. El Peix fa salut i no fa greix. El gran repte per a tots, consumir més peix i si és possible fresc. Com ho saps si és fresc? Els ulls del peix són molt característics, la olor també. És ben sabut que el dilluns no és bon dia per menjar peix. A l’hora de cuinar-lo, perquè no faci no pudor, has de tallar la cua o bé embolcallar-la amb paper d’alumini. Si vols que no se t’enganxi a la paella, folrar-la amb paper de forn i cuina-hi el peix a sobre.
10.  Posar tota la carn a la graella.  És preferible posar el pebre quan és crua i un cop cuita salar-la, sempre que puguis treu-la abans de la nevera i cuina-la a temperatura ambient. La carn picada dura molt poc a la nevera, ull!.
11. L’ou o la gallina? Segur que coneixes què volen dir  els números impresos en els ous i ara també saps com guardar-los, el tercer truc és comprovar si és bo: al submergir-lo en aigua s’ha d’enfonsar. Recorda que és un aliment molt versàtil que pots  cuinar de mil maneres i que si tens salut, pots menjar-ne  fins a 4 a la setmana (Societat Espanyola de Nutrició Comunitària).


12. La Pasta gansa. No posis la pasta fins que l’aigua no bulli. No cal que  posis el minuter per saber el temps de cocció, és molt variable segons la temperatura de l’aigua i la duresa, el millor és provar-la! Un cop bullida i escorreguda no passar mai per sota l’aigua, afegeix un raig d’oli d’oliva. Ja saps els beneficis de la pasta integral?
13. Arròs pels nuvis. Una tassa de cafè plena d’arròs per persona. Bullit tot amb un gra d’all i una branca de julivert queda molt més gustós.
14. Verdura. No és obligatori però aguanta més a la nevera. La de temporada sempre serà més fresca i de més qualitat, cosa que també vol dir més nutritiva. Com la identificaràs?  La més econòmica. Si vols està preparat, descarrega’t un calendari a la xarxa.
15. One Apple a day, keep doctor away. Les pomes són les “maduradores” de la fruitera per excel·lència, compte si poses els plàtans al costat.  Hi ha fruites que un cop arrencades del arbre ja no maduren més (s’anomenen aclimatèriques) per exemple: les llimones, les taronges, les maduixes, el raïm, les pinyes... Per tant, tal com les compris quedaran.
Recorda que el tomàquet i l’alvocat són fruites.
16. Herbes aromàtiques i espècies. Són un bon reclam per condimentar plats de manera sana, les pots guardar a la despensa seques o fer un hortet urbà i utilitzar-les fresques. Les espècies són un trampolí per descobrir nous sabors a la cuina. Et ve gust?
17. El pa de cada dia. Gairebé ningú té temps d’anar a buscar cada dia el pa, pots optar per anar a la fleca de tant en tant i congelar-lo, abans de caure a els urpes de la baguette congelada.
18. El temps és or. Cada aliment té el seu temps de cocció. No és el mateix coure una ceba que un pèsol. Per cuinar bé és imprescindible respectar-ho, d’aquesta manera obtindrem el màxim de cada ingredient.
19. Més que cassoles. Les olles, les cassoles, les paelles i els estris de cuina estan dissenyats per un ús determinat, no val fer un ou ferrat en un olleta. No tinguem mandra ni por d’utilitzar la fusta i el ganivet gros, acabes més ràpid, treballes més agust i menys perillosament que amb el ganivet de pelar fruita.  Per cert, el pa i la patata són els més grans desfiladors que es coneixen. Si tens un bon ganivet no l’utilitzis per el pa i la patata.
20. Gadgets. Un dia vaig descobrir el passapurés, el colador xinès, el pelador de patates i pastanagues… Les botigues són plenes d’atuells que et poden inspirar.


21. Vapor. La cuina al vapor és la millor tècnica per a conservar els nutrients de les verdures en un estat òptim, recorda que en el bullit molts nutrients marxen per l’aigüera.
22. Microones. Què dir! Molt versàtil i pràctic permet molt més que escalfar la llet. Si poses les taronges  n’extrauràs el doble de suc. Val la pena utilitzar la tapa, no tan sols per no embrutar-lo sinó perquè no hi marxi l’aigua i l’aliment no quedi sec. Malgrat tot, jo no en tinc a casa!
23. La pressió de l’olla. L’olla a pressió és una bona alternativa per aquells que no tenim temps. Ideal per a fer brous i cremes.
24. El capità enciam. Tenim la mala costum de tirar les fulles verdes de l’enciam. En realitat tirem els nutrients a la brossa i ens quedem amb el cor, que és la part menys nutritiva i més indigesta. No s’ha de submergir l’enciam una hora en aigua, ni deixar-lo en remull perquè perdrem els nutrients.
25. El caldo de repàs. Quan facis qualsevol tipus de brou, no llencis els ingredients. Un cop acabat afegeix més aigua i torna a bullir-ho, tindràs un brou excel·lent per cuinar, que pots guardar al congelador.
26. Mentre cuino. Cuinar té el seu tempo, tot és qüestió d’organització. Durant l’elaboració d’una recepta hi ha molts períodes de temps mort, per exemple: mentre es cou alguna cosa,  podeu aprofitar per fregar el que heu anat embrutant,  per anar preparant el segon pas de la recepta o bé per gestionar el que us va sobrant i fer lloc al congelador.
27. La pela és la pela. Menjar sa no és car, però vol temps. No tan per cuinar (la cuina saludable és molt senzilla), sinó per comprar productes frescos de qualitat i proximitat. D’altra banda és tant important el que mengem que ens pot emmalaltir i ens pot curar. És veritat que la salut no té preu!
28. Innovar. Tan si cuines per tu, com si cuines per la família. Sempre és agradable descobrir gustos nous i noves receptes. No siguem monòtons i avorrits. Atreveix-te!
29. L’art d’emplatar. Hi ha mil estudis que diuen que la mida, la forma del plat, la disposició del menjar en el plat i òbviament l’espai on es menja són molt importants, no tan sols per el nostre estat d’ànim sinó per com mengem i absorbim els nutrients!
30. Dels errors també s’aprèn. Si alguna cosa no et surt bé, no et rendeixis. La xarxa està plena de receptes, sempre hi ha dues versions: la fàcil i la difícil. En general la cuina és com moltes coses a la vida, només vol paciència i dedicació. Bon profit!
 
 
 



3 comentaris:

  1. M'ha encantat!!!! Proposo que pel teu aniversari ens regalis una recepta de pastis d'aquells per llepar-se els dits!!!
    Benvinguts 30!!!!! Sobretot si els portes com ho fas tu!!! Felicitats!!!!

    ResponElimina
  2. La teva cuina i la forma d'expressar-la, des de l'òptica antropològica amb la mirada fixada a l'horitzó de la vida saludable, expressen exquissidesa, amor i saviesa.

    ResponElimina
  3. Mire (las natillas pasqual, t'enrecordes? jajaja )
    Jo penso que t'estàs fent gran però encara ets jove, ets jove d'esperit i d'edat però t'estàs fent molt gran intelectualment i com a persona. Aquest blog és genial, són interessants i creen curiositat els teus escrits i la teva manera de relacionar-nos amb el que cuines, Diuen que la cuina si és amb sentiment és millor i serà per això que fas aquell tiramisú que em torna boja, és tan bo! ja puc anar a l'itàlia que com el teu tiramisú no en trobo cap, el que tu fas és fet per les mans d'una Montes tsss. Ara tindràs un nou repte per davant: la parmeggiana! Quan arribi et posaré al dia de les receptes que es poden fer i faràs un petit gir italià al blog, per cert vaig trobar un blog de cuina italiana molt xulo! l'he posat a preferits perquè el puguis veure, segur que t'agradarà. t''estimo i tinc ganes de veure't! Arrivederci e buon appetito!

    ResponElimina